Uitzendbureau starten? Dit moet je weten! - Arsenaal Flex Professionals

Uitzendbureau starten? Dit moet je weten!

13 augustus 2018

Uitzendbureau starten

Hoewel de arbeidsmarkt uiterst conjunctuurgevoelig is het aantal startups in de uitzendbranche vrijwel altijd consistent. Veel (startende) ondernemers zien zowel in tijden van economische groei als in tijden van krimp voldoende kansen. In dit blog geven wij vier gouden tips voor ondernemers die een eigen uitzendbureau starten.

Deel via Facebook
Deel via LinkedIn
Deel via Twitter

Uitzendbureau starten – 4 tips:

1. Kijk naar je eigen netwerk en durf je te specialiseren

Durf bij het opstellen van je bedrijfsplan keuzes te maken. De verleiding is voor startende uitzendondernemers vaak groot om alles te willen aanpakken wat er op zijn/haar pad komt. Dit terwijl bedrijven vaak juist moeite hebben met het vinden van personeel in specialistische functies. Daarom zijn ze op zoek naar specialistische partners die weet wat er in de specifieke markt speelt. Klanten zijn ook eerder geneigd om een hoger tarief te betalen voor deze specialistische dienstverlening. De specialist weet immers precies waar zijn/haar klant tegenaan loopt en komt met maatwerk oplossingen. Wanneer je een eigen uitzendbureau wilt starten is het dus van belang om er achter te komen met welke branche en/of welk type functies je affiniteit hebt. Kijk ook naar je eigen netwerk en bepaal bij welke branche(s) je de beste aansluiting hebt. Specialistische bureaus zijn veel vaker recessie bestendig dan generieke bureaus.

2. Ga slimme samenwerkingen aan

De concurrentie binnen de arbeidsbemiddeling is groot. Daarom is het van belang van het aangaan van slimme partnerships groter dan ooit; dit geldt voor zowel startende als ervaren uitzendondernemers. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om jezelf volledig vrij te spelen van administratieve rompslomp op de backoffice door deze werkzaamheden uit te besteden aan een backoffice dienstverlener. Lees hier meer over waar je op moet letten bij het kiezen van een payroll bedrijf.

Een deel van de starters kiest er ook voor om zich aan te sluiten bij een van de vele franchise formules die ons land rijk is. Hierdoor wordt er in een keer een grotere naamsbekendheid gerealiseerd en beschik je eerder over een landelijk netwerk – uiteraard is de mate van ondernemerschap .

3. Investeer verstandig

Net als bij het opstarten van de meeste bedrijven is er bij de start van een eigen uitzendbureau ook een aanloopfinanciering nodig. Behalve standaardkosten zoals kantoorkosten zijn er bij uitzendbureaus ook specifieke kosten zoals de voorfinanciering van de lonen. Uitzenden kan erg lucratief zijn maar de branche is er wel een waar de kosten altijd voor de baten gaan. Vooral bij de eerste paar medewerkers en/of bij snelle groei van je uitzendbureau kan dit bedrag snel oplopen. Wanneer je niet over de middelen beschikt om lonen voor 30-60 (in uitzonderlijke gevallen >90) dagen voor te financieren kan het verstandig zijn om samen te werken met een goede backoffice partij (zie tip 2). Arsenaal financiert voor al haar klanten de lonen voor (en in bepaalde gevallen ook de marge).

4. Praktisch: kies de juiste SBI code

Voor het starten van een uitzendbureau zijn geen speciale vergunningen vereist. Zodra je je bedrijf bij de KvK hebt ingeschreven kan je aan de slag. Bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel is het echt wel van belang dat de juiste SBI code wordt geselecteerd; namelijk de SBI code die van toepassing is voor uitzendondernemers. Wanneer er een andere (niet relevante) SBI code wordt geselecteerd en je aan de slag gaat met je uitzendbureau riskeer je een (forse) boete.

Wil je er zeker van zijn dat je geen cruciale zaken over het hoofd ziet bij het starten van je uitzendbureau? Bekijk dan onze checklist.

Deel via Facebook
Deel via LinkedIn
Deel via Twitter

Anderen lazen ook:

Vier eenvoudige tips om kosten te besparen op de backoffice

Vier gouden tips voor kiezen van een payroll bedrijf