Wat is payroll? | Blog | Arsenaal Flex Professionals

Wat is payroll?

4 oktober 2018

wat is payroll

Payrolling is de laatste jaren een veelbesproken onderwerp. Vaak heeft het een negatieve lading en wordt het geassocieerd met slecht werkgeverschap. Desalniettemin groeit de populariteit van de payroll constructie omdat zowel werkgevers als werknemers een toenemende behoefte hebben aan flexibiliteit. Maar wat is payroll precies? Hoe komt payroll aan haar slechte naam? En wat zijn de voor- en nadelen van payroll? In dit blog gaan wij ‘to the point’ in op deze vragen.

Deel via Facebook
Deel via LinkedIn
Deel via Twitter

Wat is payroll?

Bij payroll geeft een bedrijf het werkgeverschap uit handen en komt het personeel op de loonlijst (of ‘payroll’) van een payroll bedrijf. Er ontstaat een payroll constructie (zie afbeelding hieronder) waarin het payroll bedrijf als juridisch werkgever en inlener verantwoordelijk is voor het nakomen van de werkgeversplichten zoals salarisbetalingen, afdracht van sociale premies en pensioenen.

Medewerkers gaan een arbeidsovereenkomst aan met het payroll bedrijf. Deze medewerkers worden op hun beurt weer ingeleend aan de ondernemer. Dit inlenen gebeurt tegen een bepaalde omrekenfactor – welke is vastgelegd in de payroll overeenkomst tussen payroll bedrijf en ondernemer. Ondanks het feit dat de ondernemer als klant van het payroll bedrijf geen juridisch werkgever is treedt deze wel op als feitelijk werkgever. Als feitelijk werkgever is hij/zij alleen verantwoordelijk voor de leiding en het toezicht over de medewerker.payroll constructie

Voordelen van payroll

De voornaamste reden waarom bedrijven voor een payroll constructie kiezen zijn gemak, flexibiliteit en het beperken van risico’s.

Gemak

Wanneer een bedrijf kiest voor payrolling, heeft deze geen omkijken meer naar administratieve zaken zoals contractmanagement, verzuimmanagement, arbeidsrecht etc. Alle aandacht kan dus worden besteed aan zaken als commercie en andere front-office gerelateerde zaken.

Flexibiliteit

Payroll bedrijven hebben het voordeel dat zij arbeid maximaal kunnen flexibiliseren. Ongeacht of het payroll bedrijf de CAO van de NBBU of ABU hanteert de meest flexibele CAO van Nederland (NBBU) waardoor wij tot 5.5 jaar flexibele contractvormen kunnen aanbieden. Andere werkgevers in Nederland dienen na 3 contracten (van maximaal 3x 1 jaar) overgaan tot een vast dienstverband.

Beperken risico’s

Omdat medewerkers bij het payroll bedrijf op de loonlijst komen wordt het payroll bedrijf automatisch de (juridische) werkgever. Hierdoor zijn alle werkgeversrisico’s zoals ziekte, arbeidsongeschiktheid en verzuim voor rekening van het payroll bedrijf. De klanten van payroll bedrijven zijn als feitelijk werkgever verantwoordelijk voor de leiding en toezicht van de medewerkers maar lopen dus geen werkgeversrisico’s.

Nadelen van payroll

Er bestaat veel onduidelijkheid over de nadelen van payrolling. Veel payroll bedrijven schrijven op hun eigen website dat payroll vrijwel geen risico’s kent. Echter zijn de voornaamste risico’s toch dat er in de praktijk meer afstand zijn tussen de flexwerker en werkgever, en dat flexwerkers eenvoudiger kunnen worden ontslagen. Wanneer het payroll bedrijf betrouwbaar is en de samenwerking goed is kunnen de risico’s en nadelen goed worden ondervangen.

Meer afstand tussen werkgever en werknemer

De flexwerker ervaart vaak meer afstand met de feitelijk werkgever omdat deze in tegenstelling tot veel van zijn/haar collega’s in vaste dienst op de loonlijst staat bij het payroll bedrijf. Dit nadeel/probleem kan vaak goed overkomen worden wanneer het payroll bedrijf en de ondernemer goed samenwerken op dit vlak. Lees hier meer over deze samenwerking en belang van goed werkgeverschap voor flexwerkers.

Ontslag eenvoudiger

In het verleden hebben malafide ondernemers gebruikt gemaakt van niet gecertificeerde payroll bedrijven om wet- en regelgeving te omzeilen. Vanwege aangescherpte wet- en regelgeving is het moeilijker om de payroll constructie te misbruiken – echter bestaat de mogelijkheid tot misbruik nog steeds. Let er daarom bij het kiezen van een payroll bedrijf goed op dat het bedrijf beschikt over de nodige certificeringen en dat goed werkgeverschap een van de pijlers is. Lees hier vier nuttige tips bij het kiezen van de juiste payroll partner.

De slechte reputatie van payroll

Zoals hierboven genoemd is de payroll constructie in het verleden weleens misbruikt om fraude te plegen. Dit samen met het feit dat de constructie ook werd misbruikt om werknemers onder het minimumloon weg te zetten heeft geleid tot de slechte reputatie van payrolling.

Gecertificeerde payroll bedrijven ondergaan meerdere malen per jaar een audit. Tijdens deze audits wordt er onder andere streng gecontroleerd op het correct naleven van de CAO en of afdrachten en reserveringen (zoals pensioenpremies en sociale lasten) daadwerkelijk worden gedaan/gemaakt.

Overall is de bovenbeschreven payroll constructie dus een oplossing voor ondernemers die flexibel willen zijn en zich volledig willen focussen op hun core business. Gezien de grote kwaliteitsverschillen tussen payroll bedrijven is het van belang om aandacht te besteden aan het kiezen van de juiste payroll partner. Eerder verwezen wij al naar dit artikel met aandachtspunten tijdens het kiezen van een payroll partner.

Wil je meer te weten komen over payroll? Bel ons op 023 – 531 03 94 of klik op de onderstaande button.

Neem vrijblijvend contact op

Deel via Facebook
Deel via LinkedIn
Deel via Twitter

Anderen lazen ook:

Vier gouden tips voor kiezen van een payroll bedrijf

Vijf voordelen van Arsenaal voor intermediairs